Voor u doen wij het ALMAar beter!
Om als organisatie te leren, te groeien en te verbeteren, onderwerpen wij onze zorgverlening regelmatig aan interne (en externe) toetsingen en metingen, nemen wij deel aan patiëntenbevragingen en analyseren wij grondig onze processen (vb. door incidentanalyses, analyse van kwaliteitsindicatoren,…).
Op basis van alle verkregen informatie definiëren we verbeteracties en/of kwaliteitsprojecten.
Verbeterproject 'Prik ons niet wakker'
Sommige patiënten dienen ’s ochtends een bloedafname te krijgen. Om te vermijden dat deze bloedafnames plaatsvinden tijdens de nachtdienst en patiënten hierdoor erg vroeg worden gewekt, hebben we een prikploeg opgericht. Dit team, samengesteld uit mobiele verpleegkundigen, zorgt ervoor dat de bloedafnames op een rustgevende en efficiënte manier verlopen, zodat patiënten hun nachtrust niet verstoord wordt en het proces aangenamer verloopt voor iedereen.
Verbeteractie: 'Stel jezelf voor'
Uit de resultaten van de patiëntentevredenheidsmetingen bleek dat patiënten ervaren dat zorgverleners zich onvoldoende voorstellen. Hoewel de zorgverlener de patiënt goed kent (door zijn patiëntendossier en de informatie verkregen tijdens de overdrachtsmomenten), betekent dit niet noodzakelijk dat de patiënt ook zijn zorgverlener kent.
Het is gebleken dat zichzelf voorstellen een positieve invloed heeft op de therapeutische relatie tussen de zorgverlener en de patiënt. Zo kan het voor de patiënt erg frustrerend zijn dat een zorgverlener zijn functie of het doel van de verstrekte zorgen niet benoemt.

De verbeteractie “Zichzelf voorstellen” zorgt ervoor dat elke zorgverlener aan het bed van de patiënt hier de nodige aandacht voor heeft. Zo werden zorgverleners gesensibiliseerd rond het belang van een duidelijke voorstelling en kennismaking.
Daarnaast werden de afspraken over het moment en de manier waarop zorgverleners zich dienen voor te stellen – bv. aan het begin van de shift of bij het eerste contact – herhaaldelijk gecommuniceerd met behulp van praktische voorbeelden:
‘Goedemorgen, ik ben Elise, verpleegkundige. Ik zorg vandaag voor je.’
‘Goedemiddag, ik ben Jackie, medewerker schoonmaak. Ik kom vandaag je kamer poetsen.’
‘Hallo, ik ben Tuur, vrijwilliger koffieronde. Mag ik je een koffie of thee aanbieden?’
Tot slot werd een ondersteunende poster met de titel “Wie ben ik” ontwikkeld en opgehangen in de zorgeenheden en wachtruimtes.
Meer info?
Wenst u meer informatie over bovenstaande verbeterprojecten en verbeteracties, contacteer de dienst Kwaliteit en Innovatie (kwaliteit.innovatie@azalma.be of 09 310 16 99).