Wat gebeurt er met een (bijna-)incident?
In AZ Alma moedigen we onze artsen en medewerkers aan om alle onveilige situaties, risico’s en (bijna-)incidenten te melden in ons Veilig MeldSysteem (VMS). Het doel van dit systeem is te leren uit wat (minder) goed loopt en voortdurend verbeteringen door te voeren die de patiëntveiligheid verhogen.
De analyse van deze meldingen helpt ons de oorzaken te begrijpen, risico’s in kaart te brengen en preventieve maatregelen te treffen.
Door gerichte verbeteracties te nemen, trachten wij de patiëntveiligheid te allen tijde te garanderen.
Communicatie na een incident
Wanneer zich een patiëntveiligheidsincident heeft voorgedaan, waarbij de patiënt schade heeft ondervonden, brengen wij de patiënt en/of de vertegenwoordiger/vertrouwenspersoon op de hoogte. Afhankelijk van de aard en de ernst van het incident, gebeurt dit door de behandelend arts en/of zorgverlener in één of meerdere openbaarmakingsgesprekken.
Tijdens het gesprek wordt toegelicht wat er precies gebeurd is, waarom het gebeurd is en wat de gevolgen hiervan (kunnen) zijn. Is er verder onderzoek of een herstelbehandeling nodig, dan wordt de patiënt en/of de vertegenwoordiger/vertrouwenspersoon duidelijk geïnformeerd.
Daarnaast bevragen we de nood aan bijkomende emotionele ondersteuning/ begeleiding.
Voorts delen wij mee welke maatregelen/acties er genomen zijn om dergelijke incidenten in de toekomst te vermijden.
De behoeften en verwachtingen van de patiënt en/of zijn vertegenwoordiger/vertrouwenspersoon liggen ons na aan het hart en vormen steeds het uitgangspunt van deze gesprekken. Daarom heeft AZ Alma duidelijke afspraken en procedures die ervoor zorgen dat de communicatie na een patiëntveiligheidsincident helder, vlot en transparant kan verlopen.
Meer info?
Wenst u hierover meer informatie? Contacteer gerust onze dienst Kwaliteit en Innovatie: Kwaliteit.innovatie@azalma.be.