Over Cindy Wright
Cindy Wright behaalde haar meestergraad in de schilderkunst aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen, waar ze leeft en werkt. Ze vervolledigde haar postgraduaat aan het Hoger Instituut voor Schone Kunsten. Cindy Wright won verschillende prijzen, o.m. de Camille Huysmansprijs (2004) en de AON-prijs (2007). Ze nam deel aan verschillende groepsexposities in binnen- en buitenland, maar had ook solotentoonstellingen in Los Angeles, Amsterdam en Antwerpen. U vindt werk van haar terug in verschillende publieke collecties in binnen- en buitenland. In België is werk van haar te zien in het museum van Elsene en in de Nationale Bank van België.
Website: cindywright.org
Over haar werk
Cindy Wright schildert, pijnlijk realistisch, bijna fotografische portretten en stillevens die de kijker dwingen om de, op het eerste zicht onbelangrijke, menselijke details en objecten te bekijken; het is een onderzoek van huid, vet, rimpeling in stof of inwendige organen en meer. Om haar schilderijen en tekeningen te kunnen lezen op een manier dat het beeld herkenbaar blijft, moet de toeschouwer afstand nemen, maar na het dichterbij komen en nader inspecteren van de werken, worden de abstracte penseelstreken in de schilderijen en de houtskoolmaterie in de tekeningen geopenbaard. Ironisch genoeg kantelen de werken van op een bepaalde afstand over tot abstractie. Terwijl de dikwijls monumentale werken bij enige afstand een momentopname tonen, tonen ze bij nadere inspectie een duidelijke verfhuid en textuurweergave. De werken worden zowel een perceptueel raadsel als een makkelijk herkenbaar object dat oplost in niet-representatieve vormen en gestes. Tegelijkertijd maakt Wright een juxtapositie van mimesis en het subtiel groteske met toespelingen op de latent met elkaar verweven, ingewikkelde relatie tussen leven en dood. De werken zijn conceptueel geworteld in een artistieke traditie die de toeschouwer dwingt om de natuur van hoe we de wereld lezen en begrijpen, in vraag te stellen. Haar onderwerpen zijn ontleend aan haar onmiddellijke omgeving en worden omgezet in iconische meditaties van onze tijd en eigen sterfelijkheid.
Over het werk in AZ Alma
“Cyclus” is de titel van het werk dat gecreëerd werd voor AZ Alma en er in het restaurant hangt. Het werk toont aan dat het leven onvermijdelijk geconfronteerd wordt met de dood. Zonder dood geen leven, geen brandstof, geen evolutie. Dood recycleert de bronnen die noodzakelijk zijn voor het leven. We overwegen zelden de schoonheid die in de dood zit als bron van leven. Wat we allemaal gemeen hebben, is dat we mensen zijn en we allemaal zullen sterven. Deze kennis kan ons dichter bij elkaar brengen, passioneren, kan ons zorgzaam maken en laten houden van het leven. Het zou ons moeten helpen om dit wonder te koesteren en waarderen.