Over Paul Gees
Paul Gees studeerde binnenhuisarchitectuur in Sint-Lukas Brussel, waar hij nadien aan de slag ging als leraar vormstudie in Sint-Lukas Hoger Instituut Binnenhuis en Bouw. Hij was ook docent Expressie en mixed-media in het Hoger Architectuurinstituut Sint-Lukas Gent-Brussel. Paul Gees is sinds 1975 actief als beeldend kunstenaar en stelde sindsdien tentoon in binnen- en buitenland.
Over zijn werk
In het werk van Paul Gees vormt het concrete object het uitgangspunt van sculpturale en ruimtelijke experimenten. Hij werkt als een beeldhouwer-architect. Maar in tegenstelling tot de architect, die normaal achter het spel van vormen en volumes de krachten verbergt, bevrijdt en accentueert hij deze krachten en maakt deze als het ware zichtbaar. Niets in de handen niets in de zakken. Zijn werken zijn een soort experimentele modellen, meestal op menselijke schaal, waarvan de toeschouwer de interne logica van elke constructie kan ontcijferen en waarbij de visualisering van een fysieke spanning essentieel is. Vertrekkend vanuit de fysieke kwaliteiten van het gebruikte materiaal en met een bewuste beperking van het aantal elementen creëert hij een maximale spanning. Paul Gees verkent de grenzen van het stabiele en het onstabiele waar onder de schijn van het rustige en het evenwichtige zich twijfel en onzekerheid laat voelen. Achter deze formele verschijningsvormen verbergen zich symbolische en metaforische aspecten of uiteenzettingen van fysische en psychische relaties.
Over zijn werk in AZ Alma
In deze context wordt de realisatie van de monumentale sculptuur op de bezoekersparking aan de hoofdingang van het nieuwe ziekenhuis een grootschalige interpretatie van een krachtenspel geïnspireerd door of naar analogie met de scharnierconstructies of gewrichten in het menselijke lichaam. Symmetrie staat tegenover asymmetrie. Stabiliteit versus instabiliteit. Stilstaan tegenover beweging.