Over Willy De Sauter
Al meer dan 40 jaar neemt Willy De Sauter deel aan groepstentoonstellingen of komt hij in solo-exposities met zijn werk naar buiten, zowel in eigen land als erbuiten. In al die jaren als artiest stelde hij ook een indrukwekkende bibliografie samen.
Website: willydesauter.be
Over zijn werk
Steeds meer evolueren de projecten van Willy De Sauter naar een totaaldiscours waarbij niet enkel de voorwerpen die van oudsher als kunst aanzien worden, los van hun draagwand komen en een relatie met de architectuur aangaan. .... waar vangt kunst eigenlijk aan? De Sauter grijpt steeds intenser om zich heen, laat zijn werken opgaan in de ruimte ... (Michel de Wilde, 2005)
Circa veertig jaar na zijn eerste tentoonstelling heeft De Sauter een oeuvre opgebouwd met werk dat zich reeds vanaf het begin heeft gekenmerkt door soberheid en ingetogenheid. Deze consistentie is zowel een karaktereigenschap van de kunstenaar als een eigenschap van het oeuvre dat door velen ascetisch
wordt genoemd. Dit verklaart een stabiele en afgezonderde werkhouding die in de jaren steeds meer kracht heeft opgebouwd. Het werk van Willy De Sauter is autonoom en zondert zich op zekere hoogte af van
een wereld waarin het constante is vervangen door dynamiek en flexibiliteit. Kunstcriticus en schrijver Luk Lambrecht relateert het werk van De Sauter aan Robert Ryman: “omwille van hun gezamenlijke intenties om het licht te laten spelen als onpartijdige scheidsrechter bij de perceptie van de kunstwerken.“ Volgens de schrijver Flor Bex stelt De Sauter het visuele voorop en focust hij zich op de esthetische eigenschappen van het materiaal. “Zijn werken roepen immateriële connotaties op terwijl ze gelijktijdig de nadruk leggen op de specificiteit van het materiële proces.“ Tegelijkertijd vormt de afstand die De Sauter inneemt een stille kritiek op de chaotische dagelijkse realiteit van onze maatschappij. De ruimtes die hij vult met het werk hebben een verstilde atmosfeer die de toeschouwer uitnodigt tot contemplatie en bezinning (Marcel Ijzerman).
Over zijn werk in AZ Alma
In AZ Alma bestaat het werk van Willy De Sauter uit kleurvlakken op de glazen wanden van de Aorta (de glazen droogloop van parking naar hoofdingang) en op de muren in het Atrium (de inkomhal). Daarover zegt hij zelf: “Ik ben ingegaan op de reeds bestaande situatie en beperkte me tot het aanbrengen van eenvoudige maar monumentale kleurvlakken over de volle hoogte. Ik probeerde een zekere dynamiek in te brengen door een aantal vlakken diagonaal door te snijden, goed voor ogen houdend dat de vlakken wisselend zouden functioneren naargelang het licht maar ook een kleurafdruk op de grond zouden vertonen als meerwaarde. In het Atrium herhaalde ik dezelfde vormen maar eerder fundamenteel naar de schilderkunst toe door een ruw geborstelde aanbreng van de verf op een gladde achtergrond”.