Marleen Van De Woestyne, hoofdverpleegkundige zorgeenheid 24: “Wanneer een patiënt opgenomen is, wenst zowel die persoon als familie op de hoogte te zijn van zijn of haar toestand. Bezoekers, de ombudsdienst en patiëntenbevragingen maakten het duidelijk dat het voor de verschillende partijen moeilijk was om de juiste informatie te achterhalen, laat staan wie het aanspreekpunt was. Men voelde zich van het kastje naar de muur gestuurd. Het zorgde voor frustraties en gaf de indruk dat verpleegkundigen ‘van niets wisten’. In 2017 knutselden we een magneetbord ineen.”
Innovatie vanuit de werkvloer
En zo ging zorgeenheid 24 in 2017 voorzichtig en ‘onprofessioneel’ van start met het prikbord en geplastificeerde fotokaarten. “Zo zagen bezoekers in één oogopslag tot wie ze zich met vragen konden richten. Nu, dat kon beter. In 2019 kwam het ondersteunend aanbod van zorg- en innovatieplatform Maker Health, in samenwerking met het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen, in samenwerking van In4Care en Hogeschool Howest. Met ons prototype hebben we zelfs de prijs van Zorgvinding van het jaar binnengehaald. Zie hier ons deelnamefilmpje: https://youtu.be/XkPhYVpK9-A” Het resultaat is dan ook fraai: het digitale informatiebord toont dagelijks wie het aanspreekpunt is voor welke patiënten, wie de behandelende arts is en als de ploegen wisselen, wisselt ook het digitale informatiebord. Op die manier kunnen patiënten en bezoekers steeds de juiste persoon aanspreken met vragen. Het digitale informatiebord is nu al aanwezig op drie afdelingen maar wordt met mondjesmaat uitgerold over het volledige ziekenhuis.
Nico Defauw, CEO referentienetwerk In4Care: “Het digitale informatiebord was een van de laureaten voor Zorgvinding 2019. We zijn ontzettend verheugd om te zien dat hun idee is uitgegroeid tot een volwaardige oplossing die veel ruimer kan uitgerold worden. Het is een prachtig voorbeeld uit een innovatiegedreven organisatie waarin het probleemoplossend vermogen vanuit de werkvloer, gesteund vanuit de directie kan leiden tot betere patiëntenzorg.”
Zeer groot potentieel
Ondertussen mag het duidelijk zijn dat deze ontwikkeling héél wat potentieel heeft. Zo kan je het programma veel ruimer
gaan inzetten dan zorginstellingen. Denken we dan aan scholen, crèches, … en alle plekken waar een gezicht en duidelijke communicatie het verschil kunnen maken.
Inspireren
Algemeen directeur, dagelijks bestuurder AZ Alma Rudy Maertens: “Stilstaan is achteruit gaan. Daarom trachten we onze mensen alert te houden en bevragen we zowel intern als extern wat beter of anders kan. Zo creëren we een klimaat waarin bruggen geslagen worden tussen interne vragen en het externe aanbod. De snel evoluerende gezondheidszorg houdt iedereen scherp: sommige noden vragen een hoogtechnologische oplossing (zoals de Mako-robot bij knieprotheses). Anderen vragen vertrekken vanuit het principe low tech, high impact. Door de ontwikkeling van dergelijke tools en de deelname aan initiatieven zoals In4Care hopen we ook andere (zorg)bedrijven te inspireren.”