Geachte,

In ons ziekenhuis werd contactregistratie ingevoerd. Contactregistratie bestond al voor klassieke hospitalisatie (ten minste één overnachting in het ziekenhuis), voor behandelingen in het dagziekenhuis en voor eventuele contacten op onze diensten spoedgevallen. Contactregistratie werd ook ingevoerd voor ambulante contacten (consultaties, bloedafname, foto’s of scans op dienst radiologie (medische beeldvorming) en/of scans op dienst nucleaire geneeskunde).

Daarom dient u zich telkens vóór het ambulant contact (consultatie, bloedafname, foto/scan radiologie of foto/scan nucleaire geneeskunde) eerst aan te melden bij de dienst Inschrijvingen in de inkomhal van het ziekenhuis. Na de inschrijving krijgt u een aantal patiëntenetiketten mee, die u tijdens de consultatie dient te overhandigen aan de betrokken zorgverstrekker (arts, verpleegkundige of paramedicus).

Werkwijze :
1. U gaat naar de dienst Inschrijvingen in de inkomhal van het ziekenhuis
2. U meldt zich aan via de kiosk met uw identiteitskaart.
    - Als uw gegevens nog correct zijn en u hebt reeds een afspraak zal u patiëntenetiketten ontvangen om aan de betrokken zorgverstrekker te overhandigen.
    - Indien uw gegevens onvolledig of niet correct zijn, of wij hebben nog bijkomende vragen krijgt u een etiket met een nummer op. U neemt plaats in de wachtzaal. Als op het televisiescherm uw ticketnummer verschijnt, dan gaat u naar het aangegeven loket.
3. U gaat naar uw afspraak (consultatie, onderzoek (scan/foto) en/of bloedafname)
4. U overhandigt de etiketten aan de zorgverstrekker

Indien u zich niet aanmeldt met een identiteitskaart zal u ook tevens een etiket krijgen om u aan te melden bij een medewerker van dienst Inschrijvingen

Mogen wij u vragen om 20 minuten voor uw afspraak in het ziekenhuis aanwezig te zijn ? U moet rekening houden met het zoeken naar parkeerplaats en met de tijd die nodig is om u in te schrijven.

nieuws

Nieuws

Kappers en schoonheidsspecialisten leren in AZ Alma beter omgaan met kankerpatiënten
5/02/2018

AZ Alma biedt samen met het Institute for Professional Care (IFPC) vanaf april een opleiding aan waarbij gediplomeerde/zelfstandige schoonheids-specialistes een vorming krijgen om beter met kankerpatiënten om te gaan. De opleiding duurt één jaar en wordt ondersteund door de beroepsorganisatie Besko en coiffure.org. Hiermee wordt een brug geslagen van de publieke zorg naar de private sector. De oncologische patiënt krijgt zo een continuïteit aan zorg in zijn thuisomgeving.

 

Foto: Mevr. Lon Holtzer (zorgambassadeur), dhr. Paul Verdonck (voorzitter IFPC) en mevr. Katleen Vanderbeken (gedelegeerd bestuurder IFPC), Tania Van de Keere (verpleegkundige ZE24 AZ Alma), Hilde De Reu (hoofdverpleegkundige ZE24 AZ Alma), Hélène De Langhe (schoonheidsspecialiste, afgestudeerd bij het IFPC).  

Kwaliteit van zorg, ook privé

Er is al enkele jaren een tendens om bij de behandeling van kankerpatiënten ook aandacht te besteden aan de psychologische effecten van de ziekte, en aan de neveneffecten van de behandeling, zoals haaruitval, uitvallende nagels en huidaandoeningen. Concreet neemt dit de vorm aan van verwen- en informatiesessies tijdens de chemotherapie in het ziekenhuis. Maar die zorg valt vaak weg wanneer de patiënt uit het ziekenhuis wordt ontslagen. Het Institute for Professional Care (IFPC) organiseert in ziekenhuizen gespecialiseerde opleidingen tot ‘Cancer Beauty Professional’ en ‘Cancer Hair Professional’ voor schoonheidsspecialisten en kappers uit de regio.

De opleiding duurt één jaar en bestaat uit 20 lesdagen en 120 uren stage waarvan 32u in het ziekenhuis. Deze gespecialiseerde navorming van het Institute For Professional Care zorgt ervoor dat ook buiten de ziekenhuismuren schoonheidsspecialisten en kappers beschikbaar zijn die deze zorgverlening op autonome en veilige wijze kunnen verder zetten.

Het curriculum van de opleiding past perfect in een integraal zorgbeleid. Het complementeert de technische competenties die opgebouwd worden door een aangepaste studie, vorming en training. ‘Cancer Beauty Professional en Cancer Hair Professional is dan misschien geen erkend gezondheidsberoep, we kunnen wel erkennen dat dit een enorme bijdrage biedt aan het welzijn van mensen die vaak door de moeilijkste periode in hun leven gaan.’ zegt algemeen directeur Rudy Maertens.

De professionals die slagen, krijgen daarna een kwaliteitslabel. Vervolgens worden zij opgenomen in een zoekmachine van het IFPC. Zo worden ze vindbaar voor patiënten. De patiënt kan via deze zoekmachine een professional met kwaliteitslabel in de regio zoeken.

Een staaltje 'ondernemen met een hart' waarvan AZ Alma met zeer veel trots deel van uitmaakt. 

nieuwsoverzicht
laatste wijziging 18/03/2017
 
website ontwikkeling Connexon
Disclaimer © AZ Alma 2018